Stress veroorzaakt door een te kort aan magnesium?




De meeste onder ons kennen het wel : de dagelijkse stress.
Uw hartslag versnelt, alsook de ademhaling, uw maag geraakt in de knoop en uw ingewanden gaan samentrekken. Supergoed dus voor de darmen… NOT.
Een stresserende gebeurtenis kan kan pas vele later een impact hebben op onze ingewanden. Door stress gaan we slecht eten (te veel, te weinig, te snel, te ongezond,…) en dat heeft zijn neerslag op de ingewanden.
PDS (Prikkelbare darm syndroom), infectie van de ingewanden, maagzweren, Crohn en andere ziekte zijn gelinkt aan dagelijkse stress.
Omgaan met stress is zeer moeilijk. Elke dag ondervind ikzelf echt situaties waarvan ik echt stress krijg. Een zoveelste doktersbezoek hopelijk met goed nieuws, het zoeken van een gepaste job en alle twijfels en onzekerheden daarbij, de social media druk,… Stress is zeker aanwezig in mijn leven ja.
Toch is een goed evenwicht zoeken doenbaar en zeker met deze enkele tips die jullie misschien al wel kennen maar andere misschien nog niet… En delen is altijd leuk J

Enkele tips : 

Leer eerst en vooral beter te ademen.
Door hoge spanning of stress gaan we ineens heel rap ademen en totaal verkeerd. Dit zorgt dan ook soms voor hyperventilatie.
Door meer met yoga bezig te zijn heb ik de ademhalingsoefeningen leren kennen.
Inademen doe je langs de neus terwijl je uw buik vult met lucht.
Uitademen doe je langs je mond en maak zo de buik terug leeg met lucht.
Het helpt mij soms om even apart te gaan zitten en gecontroleerd te gaan adem halen.

Probeer negatieve gedachten te controleren.
Deze is misschien de moeilijkste want ik trek mij enorm vee dingen aan die ik mij eigenlijk totaal niet moet aantrekken.
“It all begins and ends in your mind. What you give power to has power over you, if you allow it” 
is een van mijn favoriete quotes en ik heb hem een paar keer afgeprint".

Een beter tijdsbeheer.

Ik heb een enorme hekel aan het openbaar vervoer en alles wat daar bij komt kijken. Ze komen te laat of niet, zijn onbeleefd, het is vies en vuil… Ik krijg hier stress van.
Al helpt het wel om zeker optijd te vertrekken en dit met genoeg tools in uw zak. Een roddelboekske of goed boek, een iPod of gsm met goei muziek op. Het is iets kleins maar maakt mijn trip wel aangenamer en met minder stress.
Al helpen die vochtige doekskes en extra broek ook wel J


Pak tijd voor uzelf. ZO HARD NODIG.

Ook mijn partner kan hiervan genieten als we af spreken dat hij een uur of twee playstation speelt of voetbal ziet en ik op de iPad met muziek of een sessie yoga.
Ieder even zijn ding.
Ook de extra kamer is een “all around get away room”
Bureau, make up tafel, computer, effkes ZEN in het kamerke.
Zowel voor mij als men partner. 
De zoon heeft ook een leuke kamer met leeshoek en speelhoek. Na een verlof zijn we hem altijd een halve dag kwijt omdat hij in zijn kamer zijn ding doet. Spelen, zingen, verkleden en vooral verbouwen.
Ook een wellness avondje plannen we dikwijls in al klinkt het chiquer dan het is. Eens de zoon slaapt kruipt ofwel de partner of ik de badkamer in voor een uur of twee. Heerlijke producten, maskers, olietjes, scrub-gedoe… De hele mikmak gevolgd door een heerlijk badje MET schuim, olie en zoutkorrels yup !

Voeding doet dan ook weer veel aan ons humeur.
Zo is suiker heel slecht voor uw humeur en raden ze het aan om na 20 uur geen suiker meer te eten of te drinken. Maar eerlijk.. Dat lukt bijna niemand.
Maar wist je dat koolhydraten ook veel suikers bevat? 
Brood, koekjes, pasta, chips, toastjes… Maar ook mayonaise en wok sauzen, broodbeleg, diepvries fruit en fruit uit blik. Dus we eten al veel producten waarvan we denken dat er geen suiker in zit maar het toch zo is.


En drink voldoende (maar niet teveel) water.
Tijdens een opzoekwerkje over stress kwam ik tegen dat magnesium de belangrijkste speler is in het voorkomen van de nefaste gevolgen van stress.
Het zou een kalmerende werking hebben omdat het de afscheiding van stresshormonen in de hersenen vermindert.
Ons lichaam maakt er geen aan dus moeten we het halen uit evenwichtige voeding of een voedingssupplement.
15 tot 20% personen zouden een tekort hebben aan magnesium.
Zo kan je H├Ępar water drinken. Er zit 119 mg/L  magnesium in maar het water is zoutarm dus houd hier rekening mee. De beste magnesium tabletten, geen idee. Om zeker te zijn vraag het aan uw dokter want de Kruidvat verkoopt er ook maar geen idee of dat dat dan effectieve goeie tabletten zijn.

Een te kort aan magnesium laat zich kenmerken door :
-       -Vermoeidheid
-       -Prikkelbaarheid
-       -Prikkelingen
-       -Slaaploosheid



Ook vitaminen B rijke voeding is altijd goed. Hieronder vind je een klein schema :



Vitamine B1
Varkensvlees en graanproducten
Vitamine B2
Melk(producten), vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten
Vitamine B3
Vlees, vis, graanproducten, groenten en fruit
Vitamine B5
Vlees, vis, eieren, aardappelen, (melk)producten, groenten en fruit
Vitamine B6
Vlees, vis, eieren, graanproducten, aardappelen en peulvruchten
In minder mate: groenten, melk en kaas
Vitamine B8
Eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda's
Vitamine B11
(foliumzuur)
Groene groenten, fruit, volkoren producten en (melk)producten
Vitamine B12
Voeding van dierlijke afkomst zoals vlees en zuivel


Reacties

Populaire posts