Nieuw patroon



In de vorige blogs kon je al lezen dat het stilaan beter ging met mij en men gezondheid.
Het is nu reeds een maand geleden dat ik ben gestart met de nieuwe medicatie tegen de Crohn. Deze noemt deze keer Stelara. De eerste dosis is via een baxter en vervolgens om de acht weken een injectie-spuit.
Eerst wordt dit samen met de dokter en IBD-verpleegster gedaan om het te leren en later kan je het zelfstandig thuis doen. Handig. Geen halve dagen meer verspillen in het dagziekenhuis !
Vandaag moest ik bij de specialist zijn om 12 uur. Was enorm zenuwachtig. Maar het was goed !
Hij was blij mij te zien omdat ik "meer kleur" had en hij zag dat ik niet meer zo scherp stond.
Ook met men moraal vind hij dat het veel beter is. En dat is ook zo. Na de echo en het weeg-moment was het duidelijk. Ik ben duidelijk beter. Op de echo zagen we dat het ziekste stuk darm nog wel ziek is maar veel minder. De rest van de darmen zagen er eigenlijk goed uit. Geen abcessen, niks speciaal. Vrij mooie gezonde darmen. Op de weegschaal was het 42,100 kg maar hij trok een kilo af voor de kleding. Goed nieuws dus maar toch nog wel een klein tandje bijsteken en goed eten.
We babbelen nog even na over hoe het gaat enzo en over de medicatie zelf, maken een volgende afspraak en een halfuurtje later was ik er vanaf.

Foto links : opname ziekenhuis : 35,600 kg
Foto rechts : 3 weken na ziekenhuisopname thuis : 41,100 kg
De littekens... Tja... Die moeten erbij :)


Ik voel mij dus beter. Een pak beter, de medicatie slaat tot nu toe aan. Ik eet ook beter. Of probeer dat toch.  Ik heb een aantal dingen moeten laten vallen (zoals roken, koffie, fastfood,...) en moeten aanpassen, maar langzaam aan vind ik wel mijn weg hierin. Vanaf volgende week wil ik ook werken aan mijn lichaam. Opstarten met Yoga oefeningen thuis, wat buikspieroefeningen. Echt op het gemakje en mijn eigen tempo maar het is wel nodig. Er zijn eindelijk langzaam maar zeker wat kilo's bij en ben niet meer zo "spits" als vroeger, maar er is nog werk. Veel werk.
Men spieren zijn enorm verzwakt door het lange stilliggen, de operaties, het verkrampen van de pijn en ook mijn lichaam is serieus... "uitgezakt".
Ik voel mij echt een vrouwtje van tachtig jaar soms en dat kan heel confronterend zijn.
Ik heb dikwijls in de badkamer staan wenen omdat ik mezelf echt mager en lelijk vond.
Nu er dus wat meer vlees bij is, wordt het tijd om te trainen. Dit zal wel echt langzaam aan moeten vermits ik al jaren geen sport of hevige inspanningen doe.  Ik kwam onlangs te weten bij de gynaecoloog dat mijn baarmoeder naar de rechterkant zou staan. Dit mogelijk door de operaties en het lange stilliggen.
Ook mijn onderrug is verschrikkelijk achteruit gegaan. Door de krampen en de pijn heb ik mijn lichaam dikwijls verstijfd waardoor mijn onderrug een ramp is geworden. Ik moet om de zoveel weken of maanden (hangt er vanaf) naar een kinesist om het los te maken. Vandaar de keuze dan ook om Yoga te doen. Het is relaxed, je leert door middel van oefeningen om stressvrije momenten in te lassen, je rekt uw lichaam en bouwt spieren op. Yep, Yoga it is. Ik besef wel dat dit niet makkelijk zal zijn.  Ik ben dan ook vrij goed voorbereid met boeken en afbeeldingen, filmpjes bekeken, over hoe je het beste de posities aanleert. De afbeeldingen die ik heb zijn dan ook voor beginners en zijn echt basisoefeningen.
Vermits ik veel de vraag krijg wat ik nu vooral eet en drink heb ik besloten om erover te bloggen.
Deze blog zal gaan over wat ik eet, voorbeelden, wat ik drink, doe van sport,... Misschien kan het dan via deze weg en hulp zijn voor andere. Misschien doet er iemand tips op zoals ik ook al dikwijls geholpen ben geweest.


Wat eet/drink ik?
Ik begon mijn dagen altijd met een Latte Macchiato. HEERLIJK. Maar ik kreeg hier enorm veel last van. Van krampen tot zware diarree. Dat was echt ni ok, dus ik heb dat snel moeten laten vallen. Af en toe toch vals gespeeld en het gedronken maar helaas, een hele dag binnenzitten was het resultaat en de enige die ik daarmee in 't zak zette was toch mezelf.
Via mijn moeder kwam ik dan bij Yannoh terecht. Een biologische vervangkoffie door middel van een poedervorm. Deze meng je samen met kokend water, uw melk en suiker.
(Vermits ik een lactose-intolerantie heb drink ik dit met lactosevrije melk of geitenmelk, ook lekker !)
Vroeger als kind dronken we dit ook bij mijn Italiaanse grootouders. Samen met mijn broer gelijk de grote koffie drinken. Aaaaaah memories😊



Verder drink ik veel aquarius. Dat werd me ooit aangeraden door een dokter.
Persoonlijk vind ik de rode het lekkerst. Dit is een goede drank omdat er zout en suiker in zit.
Mensen die crohn hebben of mensen die in het algemeen veel diarree hebben verliezen veel zout en vocht. Vandaar dat dit ZO belangrijk is.
Water. Ik zou een PAK meer water moeten drinken I confess. Als ik twee tot drie glazen per dag drink is het al veel dus daar moet ik echt wel beter op letten.
Qua voeding is er vrij veel verandert. Om te beginnen ; alles waar gluten in zit heb ik vervangen tot glutenvrije producten.
M'n vader had Coeliakie dus ik heb mezelf laten testen maar ik had dit niet. Oef, toch iets dat ik niet heb !
Maar ik heb dus wèl gevoelige darmen en ik merkte dat ik gevoelig was aan gluten. Ik heb heel men leven lang veel pasta's gegeten, broodjes, frieten, deegwaren,...
Dus door dit anders aan te pakken heb ik veel minder last. Als ik het dan toch eet krijg ik wat krampen of diarree. Het brood zorgt voor een "kwak" in mijn maag, het is mij veel te zwaar. Glutenvrij brood is veel lichter alsook de glutenvrije pasta's.



Het lekkerste brood vind ik het Briochebrood van Shär.
Je vind enorm veel informatie en producten via hun website
https://www.schaer.com/nl-nl
O.a glutenvrij bakken met hun meel of glutenvrije bladerdeeg, een klein assortiment pizza's hebben ze ook.
Het brood van Shär of ander glutenvrij brood kan je onder andere bij de Delhaize vinden. Ook het glutenvrije brood van het merk Delhaize zelf is lekker en niet al te droog !
Ik rooster deze dikwijls met een schelletje (lactosevrije voor mij) mozzarella en een tomaatje.
Pesto daarentegen is een regelrechte ramp en kan ik absoluut niet tegen. Zou het door de pijnboompitten zijn? Want ook noten moet ik vermijden of ik ben terug bij af.
Maar dus ook bij de Albert Heijn vind je superveel glutenvrije producten, ook Delhaize en zelfs de Liddl hebben een assortimentje. Dit lijkt echter meer en meer op te komen de laatste periode maar mij hoor je zeker niet klagen !
Zo worden ook uitstapjes makkelijker omdat er meer en meer zaken zijn die glutenvrije voeding serveren. Of een lunchpakket thuis maken wordt ook makkelijker !

Verder eet ik vrij "gewoon". Glutenvrije pasta met een saus en groentjes. Die saus mag dan wel gèèn curry zijn, niet pikant, geen peper, geen ajuin, en geen look bevatten. Allemaal te prikkelend voor mijn darmen. Ik maak het dan extra lekker door basilicum en lactosevrije geraspte kaas of andere kruiden.
Glutenvrije wraps zijn ook altijd lekker met een avocado tapenade en kip.









Vispannetje met verse groentjes, puree en een sausje op
basis van lactose-vrije room.




Gisteren had ik een lekker vispannetje gemaakt met lactosevrije room.
Gewoon zalm, witte vis, prinsessenbonen, wortel en champignon. Van kruiden heb ik zout, tijm, oregano en een bouillon blokje gebruikt.
De saus was dus gewoon witte saus op basis van lactosevrije room. Simpel, lekker en snel klaar !
Puree's zijn ook goed om bij te komen volgens de diëtiste. Je kan er vanalles bijvoegen wat je lust van groenten en verdraagt. Een broccoli-wortel-puree of wat spinazie en bonen.
Ik probeer zoveel mogelijk groene groenten te eten. Ik mijd koolsoorten en groente met vezels, ik kan hier persoonlijk niet tegen omdat ik daar krampen van krijg en het lijkt alsof ik het niet meer kan verteren, dus geen witloof, selder,... Aardbeien en appelsienen verdraag ik ook iets beter dus af en toe eet ik hier terug van. Ja... 't is echt zoeken en nog steeds zoeken maar je vind          wel vanalles.


Heerlijke soep met paksoi, wortelen, prinsessenbonen,
rijstnoodels en verse gehaktballetjes met kruiden.



Je leert anders koken, anders kruiden, het smakelijk maken.
Door dat ik dan beter eet en mijn vriend op vrijdag een pizza voor hem besteld durf ik wel eens een stukje vragen. Ik verdraag dat wel beter dan voordien. Maar het mag geen gewoonte worden. Ik wil echt volhouden, goed eten, bijkomen, aansterken.









Kurkuma :

Ook wil ik jullie graag kennis leren maken met "Kurkuma".
Kurkuma, komt van de plant 'Curcuma Longa" en is een belangrijke kruid dat vooral in India bekend is. Het word in de Oosterse keuken voornamelijk gebruikt om meer smaak en kleur toe te voegen aan de gerechten. Kurkuma is bovendien enorm gezond ! Lees hieronder minstens veertien redenen waarom Kurkuma gezond is :



Kurkuma pillen van de kruidvat. Online of in de winkel voor 
1: werkt ontstekingsremmend
2: werkt kankerremmend
3: is een natuurlijke pijnstiller
4: helpt Alzheimer te voorkomen en te verminderen
5: goed voor de darmen en de vertering
6: verlaagt je cholesterol
7: verhoogt je weerstand
8: helpt bij lever en galkwalen
9: helpt tegen overgewicht (kan helpen om af te vallen doordat het de vorming van nieuwe vetcellen vermindert.)
10: verbetert bloedvaten
11: vertraagt diabetes
12: goed voor de huid
13: verlicht depressieve klachten
14: helpt tegen chronische vermoeidheid





Kurkuma-tips in de keuken :


Je kan er een heerlijke wortel en of pompoensoep mee maken door er kurkuma kruiden bij te doen.
Voor een smoothie : voeg je 1 theelepel kurkuma toe met vloeibare kokosolie.
Voor de dressing van een salade of groenten : Kurkuma poeder mengen met olijfolie en vervolgens mee toe voegen bij de dressing van je salades en groentes.
Voor currygerechten : voeg kurkuma kruiden toe aan alle curry gerechten. Heerlijk voor de smaak èn de kleur wordt er ook mooier door. Ook zelf currysaus maken op basis van Kurkuma kan.
Ik kan bijvoorbeeld niet tegen curry vermits het te prikkelend is voor men darmen dus maak ik saus op basis van lactose vrije melk (kan uiteraard ook met andere melk) en de kurkuma poeder.
Pijnstillende thee : voeg 1 koffielepel geraspte kurkumawortel en 1 koffielepel gemberwortel (vind je in de natuurwinkel, op de markt, of in bepaalde supermarkten) toe aan 250 ml kokend water. Pas als het water kookt voeg je een afgestreken koffielepel kurkumapoeder toe.



Selder, spinazie, avocado, rucola, broccoli, boerenkool,
groene asperges, waterkers, paksoi, snijbonen, peterselie, snijtbiet,...
slechts een klein assortiment uit de "groene groenten-familie"
Groene groentes : 
Ook groene groentes zijn sùper belangrijk. Snijbiet werkt bovendien ontstekingsremmend. Ijzer is dan weer goed voor uw ijzer en broccoli doodt dan weer bacteriën.
Groene groentes zijn in het algemeen heel erg gezond vermits het helpt voor een natuurlijke weerstand, een hoge bloeddruk verlaagd en boordevol vitaminen zit. Onder andere vitaminen K, C, A, B2, ijzer, calcium, kalium,... dus ik eet er dagelijks veel van.









Hoe sport ik?
Momenteel heel erg basic. Ik heb twee afbeeldingen waar ik mee begonnen ben. Heel simpel, rustig en relaxed. Dit is het enige dat ik momenteel doe omdat ik dit echt wil opbouwen.
Ik fiets nu meer vermits mijn kleuter moet leren van op straat te fietsen en het verkeer enzo.
Ik zou graag beginnen met lopen, maar nu nog niet. Eerst wat spieren aansterken door te fietsen en de yoga-oefeningen te doen.




Deze yoga poses doe ik meestal 's avonds als mijn zoon in bed ligt. Let op dat je geen oefeningen begint te doen met een volle maag.
Wij eten rond 18 uur en met yoga start ik ongeveer rond 20 uur.
Ik zoek het rustigste plekske op thuis en begin eraan. Eerst zit ik in kleermakerszit en begin ademhalings-oefingen te doen.

Inademen : buik vullen met lucht
Uitademen : lucht uitlaten via de mond.

Als je dit op een rustig moment, in een rustige kamer en op uw eigen ritme, kan doen kan je echt tot rust komen. Aan niks denken.
Vervolgens begin ik met de poses.
De luxe is dat je thuis bent. Je kan het dus op uw eige manier doen, tempo, hoelang je wilt, alleen of met een vriendin of groepje.
Ik heb ervoor gekozen om eerst thuis aan yoga te doen. Een hele tijd terug ben ik samen met een vriendin een avond yoga gaan volgen. Ik moest toen al twee keer stoppen om naar de wc te gaan, dus momenteel zie ik het niet zitten om in groep te gaan. (Dit was wel in een slechtere darm-periode) maar toch. Thuis, veilig, alleen, op mijn gemak.


Heerlijke pose om te doen. Ook goed en ontspannend
voor de onderrug.














Feel free to share/like/comment !



- xo xo Astrid


Follow & like us on Facebook : www.facebook.com/MySilverLiningByAB
Or instagram : www.instagram.com/MySilverLiningByAB

Reacties

Populaire posts